Vai al contenuto principale
Questa istanza è stata archiviata

Dott.ssa Arianna Santero

  • Dottorato: 24° ciclo
  • Matricola: 268391

Contatti

Tutore

Rocco Sciarrone

Curriculum vitae

Curriculum Vitae

Tesi di dottorato

 Education and social integration of immigrant students in Piedmont, Italy:  family choices and expectations before and after the high-secondary school

Istruzione e inserimento sociale degli adolescenti migranti in Piemonte, Italia: scelte e aspettative pre- e post- diploma

The research project analyses secondary school choices and post-secondary aspirations of immigrant families in Italy. Educational choices are a privileged point of view to assess the relationship between gender, “ethnicity” and class inequalities on families school decisions, and the ongoing process of social stratification fuelled by foreign migration, which is a recently experienced phenomenon in Italy. Educational decisions can be inscribed inside broader family strategies and trajectories of social mobility. In particular I am interested to verify whether secondary school and/or tertiary education is seen by migrant families as one possible route to reach middle class status. The research aims: i) to investigate social mechanisms of choices at the end of lower secondary school, in order to control if educational investment decisions that establish horizontal inequalities (among educational and vocational tracks) are influenced by family members class mobility expectations in the receiving country, given children's school performance; ii) to explore representations and expectations in the field of education, labour market and positioning in transnational social stratification of  migrant students attending high secondary school and their family. My study is structured as follows. Surveying existing literature about migrant students integration in school, I will focus on secondary data sources about the distribution and school ratings of foreign students – and students whit migratory background -  in Italy. The picture of the national and local institutional frame will be enriched by a specific coordination with wider researches on this topic, that are going to start soon in University of Turin (Secondgen and Erica – wp3). After defining the essential aspects of the territorial context, I will analyze social mechanisms of secondary educational choice process and future expectations of family and individual social mobility.  With this porpouse I will use a mixed-method research design, combining: 1. semi-structured qualitative interviews addressed to migrant families (parents and children) coming from different geographical areas, sampled from the secondary school – involved in the survey - attended by their children in Turin (capital of the said region); 2. a survey based on closed questionnaires with students - both natives and migrants - attending the final schoolastic year in a sample of secondary schools in Piedmont (region in the North of Italy choosen because immigration phenomenon is quantitative and qualitative significant) realised within the project Erica-wp3.

Il progetto di ricerca riguarda le decisioni delle famiglie migranti in merito al percorso di istruzione e inserimento sociale dei figli in Italia. Le scelte formative e le aspettative di collocazione professionale rappresentano un punto di accesso privilegiato per cogliere il rapporto tra le disuguaglianze di classe, genere e provenienza nazionale nelle decisioni scolastiche delle famiglie, e il processo di formazione di strati sociali alimentato dalla popolazione proveniente dall’estero, fenomeno di nuova costituzione in Italia. Le decisioni scolastiche possono essere infatti comprese all’interno di più ampie strategie familiari di mobilità sociale. In particolare si intende verificare se l’istruzione/formazione è intesa dalle famiglie migranti come uno dei possibili canali di accesso al ceto medio. Lo scopo della ricerca è duplice: i) indagare i meccanismi sociali che influenzano le scelte degli immigrati al termine della scuola media inferiore, ricostruiti retrospettivamente, per verificare se alla base delle decisioni che determinano le disuguaglianze orizzontali (tipo di agenzie di istruzione e formazione) hanno un ruolo preponderante le aspettative di mobilità nel paese di arrivo dei componenti del nucleo familiare, dati i risultati scolastici dei figli; ii) esplorare le rappresentazioni e le aspettative relative alle scelte post-diploma degli studenti migranti iscritti all’ultimo anno delle secondarie di II grado, così come emergono dalle prospettive future espresse dai protagonisti di queste scelte, adolescenti e famiglie migranti, dopo averne ricostruito i percorsi scolastico-formativo, migratorio e familiare e le loro interconnessioni. La descrizione del quadro istituzionale nazionale e locale che emerge dai colloqui con i testimoni qualificati si sta arricchendo attraverso il coordinamento con le ricerche sul tema che si stanno avviando presso il Dipartimento di Scienze Sociali dell’Università di Torino (Secondgen e Erica –wp3). Dopo avere definito gli aspetti essenziali del contesto territoriale, analizzerò i meccanismi sociali alla base delle scelte scolastiche e delle aspettative di istruzione e inserimento socio-lavorativo post-diploma combinando con un approccio multimetodo: 1) interviste qualitative semistrutturate rivolte a genitori e figli migranti provenienti da diverse aree geografiche, campionate a partire dalla scuola secondaria di secondo grado frequentata dai figli nella città di Torino (capoluogo di regione che ha attivato innovative pratiche di sostegno all’istruzione secondaria dei migranti); 2) una survey rivolta all’universo dei frequentanti (nativi e migranti) l’ultimo anno delle scuole medie superiori in quattro province del Piemonte (regione italiana scelta perché il fenomeno migratorio a scuola è quantitativamente e qualitativamente significativo) realizzata all’interno del progetto Erica-wp3.

  Santero A., 2011, Ri-qualificarsi a partire dal margine. Marocchine nei Centri Territoriali per l’educazione Permanente, in V. Porcellana, a cura di, Il doppio margine. Donne tra esclusione e cambiamentoLibreria Stampatori, Torino, pp. 155-183 [ISBN 978-88-96339-17-6].

Santero A., 2010, La Commissione sul Governo delle città al Salone internazionale del Libro di Torino 2010. "Metropoli del XXI secolo. Sconfinamenti e reti” , in «Queste istituzioni», 156-157, pp. 203-208 [ISSN 1121-3353].

Santero A., 2008, Traiettorie di migrazione e apprendimento al femminile: madri marocchine a Torino, con Prefazione di Chiara Saraceno, «Quaderni di donne e ricerca», 12, CIRSDe, pp. 69 [ISSN 1827-5982].

Abstract. The case study analyses the family, education and migration trajectories of Moroccan mothers who attend courses organized by two different Adult Education and Training Centres in Turin. The aim of the research is to explore how migrant women construct and represent their individual agency, using a multidimensional approach. The Moroccan female trajectories are positioned in a stereotypical discourse about the women’s proper role in the migrant network. Usually the mothers do not perform themselves as an autonomous agent. Nonetheless, despite this fact, it can be recognized that the women interviewed are not merely dependent migrants, as they explicitly leave their country to expand their capabilities. Moreover, they elaborate their migration strategies actively, create intercultural relations and assure the family reproduction by strengthening a gendered system of transnational care exchange. A concrete example of these processes is their participation in the courses previously cited, with which these women actively try to contrast the stigmatization, to help their children in the school environment and also to increase their job opportunities. The achievement of these purposes is possible thanks to the twofold distinctive functions of these Education Centres. On the one hand, they offer a second chance to the women who dropped out from school earlier in Morocco. On the other hand, they replace the Moroccan qualification with an Italian one. In fact the rules currently regulating the recognition of foreign degree are quite complicated: both educated and non-educated Moroccan women face the same difficulties of integration into the labour market. Some graduated mothers stop looking for a job because they refuse the underemployment. In conclusion, looking deeper in the relational and discursive dynamics that would arise from the case study, I would like to demonstrate that female identities and projects are never fixed or static. On the contrary, they are continuously constructed through the migrant narratives that would be possible to grasp in this field work, narratives that are in ongoing generation by their protagonists. The incorporation of heterogeneous stories into these gendered narratives originates a new stratified discourse about women’s migration, in which the stereotypical representations of Moroccan femininity could be - gradually - changed.

Biscotti F. e Santero A., 2008, Trasformare la conoscenza scientifica e tecnologica. Esperienze e progetti: i colloqui di un lungo incontro, in «Queste istituzioni», 149, pp. 33-112 [ISSN 1121 - 3353].

Santero A., 2006, Seconde generazioni in una scuola di Torino: la riuscita scolastica come costruzione sociale, in «Meridiana», XVII, 56, pp. 147-170 [ISSN 0394 - 4115 ISBN 978-88-8334-287-5]

  

L’inserimento scolastico degli alunni migranti in italia. appunti sul rapporto tra indicazioni centrali e pratiche locali, Espanet Conference “Innovare il welfare. Percorsi di trasformazione in Italia e in Europa” Milano, 29 Settembre — 1 Ottobre 2011

Female narratives of migration and education: Moroccan Mothers in Italy, International Seminar “The Self Narratives”, University of Naples, February 2010.

Trajectories of Education and Migration between Morocco and Italy: Gender Identities and Agency in Female Narratives, 9th Conference of European Sociological Association, Lisboa, September 2009.

International Seminar “Integration, cultural rights and legal pluralism in Europe. Principles and Practice of Multiculturalism”, Ethobarometer, CSS and Collegio Carlo Alberto, Moncalieri (TO), June 2007.

 

20 Settembre – 1 Ottobre 2010 Turin International Summer School Migration - Challenges and Opportunities for Europe, ETF, UNICRI, ITC-ILO, Università di Torino, Istituto Universitario di Studi Europei in collaborazione con FIERI, IOM e International Institute of Humanitarian Law.

13 - 17 Settembre 2010 International Summer School Global Crisis, Welfare Responses and Social Inequalities,  Doctoral School in Sociology and Political Science – Sociology Programme (Università di Torino), Graduate School in Social, Economic and Political Sciences (Università di Milano), Collegio Carlo Alberto, Moncalieri (TO).

31 Agosto – 5 Settembre 2009 Equalsoc & ECSR joint Summer School 2009 edition. Educational Inequalities and the Impact of Education on Social Inequalities, Trento.

Settembre – Novembre 2008 Università degli Studi di Torino e CIRSDe (Centro interdisciplinare di Ricerche e Studi delle Donne), corso Donne, politica e istituzioni, realizzato su iniziativa della Presidenza del Consiglio dei Ministri Dipartimento Diritti e Pari Opportunità ed in collaborazione con la Scuola Superiore della Pubblica Amministrazione, Torino.

18 - 22 Giugno 2007 3° Scuola estiva di Sociologia delle Migrazioni di Genova (Centro Studi Medì, con la collaborazione di Università di Genova, Università di Milano, Fieri, Ismu, Dossier Immigrazione Caritas/Migrantes), Genova. 

 

Collaboration in the research project DEMOCHANGE, Demographic Change in the Alps:
Adaptation strategies to spatial planning and regional development - Co-funded by the Alpine Space Programme, European Territorial Cooperation 2007 - 2013 - DEMOCHANGE model region “Aosta Valley”, Italy - FIERI International and European Forum of Migration Research (November 2011 - present)

Collaboration in the research project ERICA - Enriching Regional Innovation Capabilities in the Service Economy. The institutional and Cultural Roots of Development in a knowledge-based society - WP3 Improving the supply of knowledge, educational and professional choices”, Regione Piemonte - Bando Scienze Umane e Sociali, Social Science Departement, University of Turin and Ires (March 2010 – present).

Collaboration in the research project SECONDGEN – Second generation: migration processes and mechanisms of integration among foreigners and italians (1950-2010), Regione Piemonte - Bando Scienze Umane e Sociali, Università del Piemonte Orientale - Social Research Departement, University of Turin – Departments of  History and Political Science, Fieri and Gruppo Abele (March 2010 – present).

Collaboration in the research project “City and Urban Governance”, CSS – Italian Social Science Council, Consiglio italiano per le Scienze Sociali www.consiglioscienzesociali.org (April 2009 – March 2011).

Collaboration in the research project “MIDDAS – Migration and Development in Senegal: an empirical analysis using mached data on Senegalese migrants and their origin households”, DIAL/IRD - Istitut de Recherche sur le Développement, Paris - and FIERI - International and European Forum of Migration Research www.fieri.it (July – October 2009).

Attività di ricerca

Sociologia delle migrazioni, Sociologia dell'Educazione, Gender Studies, Disuguaglianze Sociali

Ultimo aggiornamento: 23/05/2013 13:08
Non cliccare qui!